Skip to main content

От същия автор

Бюлетин

„Либерален Преглед“
в неделя


Дискусии - Култура

Опасната етика на жертвата

 

2025 11 Ethics of Victimization

 

През последните години все по-често се сблъсквам с един стар, но все още много жизнен модел на мислене: че потиснатият по дефиниция е прав, а силният – по дефиниция виновен. Особено един от последните ми задочни разговори от Фейсбук (благодаря, Виктор Лилов!) ме изправи не просто пред определен вид политически позиции, а пред цяла културна парадигма: начина на мислене, който тръгва от състраданието, но постепенно стига до логика, която освобождава „слабата“ страна от отговорност за собствените ѝ действия.

А именно: че слабите и потиснатите на този свят имат абсолютно право да не се съобразяват с утвърдените „буржоазни“ норми на универсалната етика („не кради“, „не убивай“ и пр.), защото винаги са били поставяни в позиция на подчинение, чието разрушаване е невъзможно без революционно насилие. Ерго – насилието на потиснатите е напълно различно от онова на потисниците и не може да бъде оценявано по същия, лицемерно-традиционен начин.

⸻ ❦ ⸻

Това мислене изглежда човечно, защото е породено от съпричастност с реално страдание. Но в един момент контекстът – вместо да помага да разберем – започва да служи като оправдание. Разликата между причина и вина се размива. Насилието вече не се оценява според това какво всъщност представлява, а според това кой го извършва. Така универсалната етика – „не убивай“, „не кради“, „не оправдавай жестокостта“ – бива изтласкана от една друга, племенна етика: „нашите“ срещу „техните“, „жертвите“ срещу „палачите“.

Първата важна фигура в тази традиция е Франц Фанон. Той описва колониализма като система, която напълно обезчовечава потиснатия. В този контекст насилието на бунта изглежда като единствения начин да си възвърнеш достойнството. Фанон говори за него почти като за психическо освобождение. В конкретните ситуации, които описва, това е разбираемо. Но по-късните интерпретации превръщат този конкретен анализ в обща формула: потиснатият има морално право, защото е потиснат; неговото насилие е съвсем различно от насилието на властта. Така една психологическа диагноза постепенно се превръща в морална аксиома.

Втората опорна точка на тази културна парадигма е комунистическата революционна мисъл. При Мао истината винаги е „на страната на масите“. Гевара добавя романтична представа за революцията като сурово, но пречистващо изпитание. Насилието се вписва в този образ като част от духовната работа на революционера. Постепенно се оформя схема, в която силният греши, защото е силен, а слабият е прав, защото е слаб. Моралът престава да бъде измерител на действията и става функция на позицията в структурата.

През 60-те години този тип мислене напуска първоначалните си контексти и се превръща в културна парадигма. В САЩ, Франция, Западна Германия – навсякъде, където държавата се възприема като носител на структурна вина, насилието „отдолу“ започва да се вижда като морално различно. Студентските движения, част от интелектуалния елит, левите групи – всички те до една или друга степен приемат, че жестокостта на властта е престъпление, а жестокостта срещу властта е „историческа необходимост“.

Разстоянието оттук до терористични организации като RAF и Червените бригади е значително по-малко, отколкото обикновено ни се иска да признаем. За техните участници светът е война между потисници и потиснати. Убийствата и отвличанията не са престъпления, а удари по „системата“. Те мислят себе си като индивиди, които извършват конкретни действия и носят отговорност за тях, а като въплъщения на историческа роля. Така революционната етика се превръща в своеобразна теология: насилието се оценява според това „на кого служи“, а не какво всъщност Е.

Днес същата логика оцелява в по-мек, но познат вид. В определени академични и активистки среди е нормално моралът да се мисли през идентичности. Индивидът се оценява не по действията си, а по това към коя категория принадлежи. Групите, които са били исторически потиснати, получават почти автоматична морална преднина; онези, асоциирани с привилегии, се третират като носители на структурна вина. На пръв поглед това е продължение на борбата за справедливост. В действителност то води до нещо друго: премахване на личната отговорност.

Когато казваш на потиснатите, че те не носят пълна отговорност за действията си, всъщност им отнемаш и пълната свобода. Превръщаш ги в символи, в изпълнители на роли, в носители на невинност по рождение. А това, макар да изглежда състрадателно, е и форма на снизхождение. Силните също биват редуцирани – до абстракция, до „носители на вина“, независимо от конкретните им постъпки. Вместо справедливост получаваме твърди разделителни линии и нарастващо отчуждение.

Затова, когато се срещам с идеята, че „потиснатият винаги е прав“, аз виждам в нея не само човешкото желание да застанеш на страната на по-слабия, но и риска да превърнеш страданието в морална валута, с която всичко може да бъде платено – включително и ново насилие.

Универсалната етика – колкото и абстрактна да изглежда понякога – си остава единствената рамка, в която слабият и силният могат да бъдат разглеждани като хора, а не като роли. Тя е неудобна, защото не позволява лесни оправдания. Но именно затова само тя може да прекъсне онзи порочен кръг, в който вчерашните жертви утре се озовават в ролята на палачи – убедени, че историята ги е оправдала предварително.

 

Златко Енев е български писател и издател на „Либерален Преглед“. Досега в България е публикувал седем книги (трилогията за деца „Гората на призраците“ (2001–2005), романите за възрастни „Една седмица в рая“ (2004) и „Реквием за никого“ (2011),  есеистичния сборник „Жегата като въплъщение на българското“ (2010), както и автобиографичната повест „Възхвала на Ханс Аспергер“ (2020). Детските му книги са преведени на няколко езика, между които и китайски. Живее в Берлин от 1990 г.

Книгите му могат  да се намерят в безплатни електронни издания тук на сайта.


Коментари

Даниела Иванова писа в Пренцлауер Берг
Много интересен текст, г-н Енев,а и Вашият ко...
Ако човек чете „Жегата като въплъщение на бъл...
Може и така да излезе — но понякога именно „н...
Мисля, че твърде много се преекспонират нещат...
Няма да коментирам, за да не наруша добрия то...
Здравейте,Изпращам Ви материал, който не може...
"Основната причина е, че Мамдани говори дирек...
Хубав текст. Така е. Егото играе голяма роля ...

Последните най-

Нови

Обратно към началото

Прочетете още...