Skip to main content

От същия автор

Бюлетин

„Либерален Преглед“
в неделя


Дискусии - България

Циганинът като културтрегер и политически деятел

 

roma 40

 

Културтрегер

От времето на либерализацията на режима в бивша Югославия датира развитието на чалгата по шаблона на сръбския фолк. Донякъде в основата на това развитие е „черният пазар“ на пл. „Александър Невски“ и циганите, които изкупуваха и пласираха тази музика от пристигащите сръбски туристи. Българите купуваха друга музика, най-вече рок и бийт. По-нататъшното развитие на чалгата и проникването ѝ в телевизията в условията на либерализация на ефира е въпрос на време. Приносът на музикалната култура на циганите в налагането на този тип музика не е достатъчно изследван, но вероятно е значителен. Фактически няма масов жанр, в който няма цигански културен персонаж. От „вдигни телефона, ма!“ като сигнал за повикване при притежателите на мобилни телефони до речника, персонажите и акцентите, разработвани от сценаристите на популярни телевизионни предавания като „Шоуто на Слави“.

Една неизследвана заслуга на българските цигани към културното разнообразие на страната е принадлежността им към различни разновидности на протестантската вяра.

Интернационализатор

Трудно е да се измери точно, но циганинът има съществен принос в износа на работна сила от България след 1999 г. По косвени признаци като образование, занятие[1] и намерена работа зад граница може да се предполага, че емигрантите от България имат характеристики, типични за тази общност. Вероятно процентът на циганите сред общия брой на гурбетчиите от България е около два-три пъти повече от техния дял в населението.

В първите години на реформи до 2000 или 2001 г. циганите са половината от търгуващите през граница. Обикновено се работи на тънки маржове – средно около 30 днешни лева приход от арбитраж (т.е. разликата в цените между пазарите минус разходите по дейността) и завидно познаване на пазарите и техните ниши. Тези умения естествено не са достояние само на циганите. През 2001 г. благодарение на въздействието на големите търговски вериги, либерализирането на Сърбия и излизането на Турция от икономическата криза обемът на презграничната (куфарна) търговия се свива драстично. Циганите предприемачи фактически напускат тази дейност.

Подкуче в областта на заетостта и данъкоплащането

От средата на 60-те години на ХХ век помня борсата (пиацата) на работници, наемани за един ден. Остатъци от нея все още се забелязват пред Съдебната палата, около площад „Македония“ за наемане на хамали и на много други места в относително по-големите градове на страната. Положителната функция на тези пазари е, че дават възможност за запълване на ниши, които при официалните правила на пазара на труда не могат да опосредстват търсенето и предлагането.

Основна роля в заличаването на тези пазари има разнообразяването на услугите, например предлагането на хамали, общи строителни работници и еднодневни назначения за селскостопанска и градинарска работа по организиран от фирми начин. Често тези фирми набират хора на същите места, където основен ресурс е циганският труд.

От друга страна, тези борси страдат от целенасочените правителствени програми за заетост. При тези програми средствата по издръжката им стигат до около 30% от планираните средства и около 20 на сто са разходите за финансиране на вноски в НОИ и НЗОК. Включените в тези програми са около 40-45 на сто цигани. Те задържат включените в тях работници в непроизводителни отрасли, осъществяват услуги по непроизводителен начин и създават изкуствени стимули за нищонеправене.

Когато в тези програми се включва частният сектор – също няма положителни развития. Най-добре е известен опитът на схемите за заетост по програма „Красива България“. В тях циганите се използват като представители на списъка безработни в дадена община, за да могат фирмите да спечелят търга. След това работата се върши от работници на фирмата, а циганите получават една надница, след като са присъствали формално на неколкодневен курс за обучение.

Както стана дума, циганите са основни помощници в укриването на данъци. Техните съдействия в придобиването на фактури срещу 1% от стойността на сумата на пазарите в Илиянци, Малашевци, Димитровград и другаде не се различават като цена от стандартния ценоразпис на този вид услуга.

По-съществена е ролята на циганите в създаването на фирми за фиктивен износ и възстановяване на данък добавена стойност. В този бизнес те са подизпълнители. Качествата, които ги правят подходящи за тази работа, са бърза подвижност, неустановен адрес, ниско образование и неграмотност. Основният замисъл и ръководство на бизнеса е призвание най-често на данъчни служители.

Граничар на човешките права

„След петнадесетте години на правата на турците идва десетилетието на включването на циганите.“ Тази фраза принадлежи на Мирела Иванова. В нея е отразено най-същественото развитие на тематиката за човешките права в съвременната история на България. Граничното положение на ромите кара активистите по човешки права да се занимават предимно с техните права. Не бих се учудил, ако един преглед на програмите и финансиранията в тази област покаже, че практически цялата дейност се върти около ромите. Особеният резултат от тези иначе вероятно разумни занимания е свиването на темата за правата на циганите до правата на новия пролетариат и възпроизвеждането на философията на груповите и „социалните“ права. Най-важното е, че според тази битуващата нагласа цигани винаги ще останат в обсега права, финансирани от преразпределение.

Първичен деятел в политика на социалната държава

В нормална обстановка, ако например малцинствата работят по-малко (безработните сред тях са повече), те съответно трябва и да получават по-малко. В социалната държава този принцип на използването на капитала в полето на най-доброто му приложение се измества от други стимули. Тя изисква чрез данъчните вноски на всички да се решават и проблемите с безработицата, старостта, здравето, майчинството, отглеждането на децата и пр. на останалите „някои“, най-малко допринасящите се оказват най-привилегировани. Фактически социалната държава създава стимули за поддържане и увеличаване на групата, получаваща помощи. Това дразни. Групата започва да се смята за причина за създалото се положение, докато фактическата причина е системата на принудителна солидарност. Коя е тази група? На първо място, разбира се, циганите.

За антициганските настроения на политическите партии от рода на „Атака“ причината не е положението и обществената роля на циганите, а социалната държава. Нейната политика дразни избирателите.

Особеното в България днес е, че социалната държава е премахнала донякъде достойнствата на циганина като група от 70-те и 80-те години на ХХ век. Когато правителството отнема значителна част от дохода, за да я даде някому, то трябва да предприеме действия за налагане на волята си. Най-често това са действия, попадащи в рубриката „положителна дискриминация“, т.е. квоти за наемане на работа, права за ползване на образование и придобиване на (нормативно определен брой) жилища, квоти за участие в представителни органи и процент в административните назначения.

Според колегата Георги Ангелов през 2005 г. подобни неефективни програми възлизат на около 200 млн. лв.[2], или почти 0.5% от прогнозния БВП за годината. Това прави около 76 лв. на всеки работещ в несубсидирано държавно или в частно предприятие. Това е доста по-малко от 286-те лева, които този работещ дава като пряка субсидия на различни отрасли в икономика и още по-малко от нередностите по линия на Закона за обществените поръчки, които за 2004 г. са 329 милиона. Могат да се правят и други сравнения, но и тези са достатъчни за обяснения на феномена. На общо политическо равнище резултатът е разработване на един вид мазохистична политика по отношение малцинствата, пазара на труда и данъците[3].

В общественото възприемане на утвърдителните действия на социалната държава се извършва една замяна на едното с другото. Очевидно е, че 200-те милиона са по-незначителна сума от много други прояви на насилствена солидарност. Но наличието на такива действия и неизбежната им пропаганда води до това, че тези пари са много по-видими от останалите прехвърляни огромни средства.

В страните със силна социална държава безработните са повече, икономиките им създават по-малко, капиталите или не идват, или се изнасят, мнозинството ражда по-малко, мнозинството – по-малко, и шовинистичните партии имат по-значима политическа тежест. Затова проявите на „положителна дискриминация“ по отношение на циганите будят засега повече недоволство от другите изземвания на доход.

Авторът е директор на Института за пазарна икономика


Източник

 

[1] Виж таблицата в абзаца за изводите и изследването на миграцията, публикувана през декември на страницата на Институт „Отворено общество“ (www.osf.bg)

[2] Георги Ангелов. Алтернативен бюджет за 2005 г. Разходи. Плосък данък (бюлетин за ниски данъци), 2004, № 4 (http://ime-bg.org/flat/)

[3] Виж статията на Антони де Жасе в бр. 230 на бюлетина на ИПИ „Преглед на стопанската политика“ (1 юли 2005 г. – www.ime.bg), където този феномен е обяснен за социалните държави на Германия и Франция

 

 
Красен Станчев е известен български икономист.


Коментари

Може и така да излезе — но понякога именно „н...
Мисля, че твърде много се преекспонират нещат...
Няма да коментирам, за да не наруша добрия то...
Здравейте,Изпращам Ви материал, който не може...
"Основната причина е, че Мамдани говори дирек...
Хубав текст. Така е. Егото играе голяма роля ...
„Когато Родезия – кръстена на британския импе...
Откъм Фейсбук:Zlatko EnevПоразителна, поразит...

Последните най-

Нови

Обратно към началото

Прочетете още...