Skip to main content

Бюлетин

„Либерален Преглед“
в неделя


Дискусии - Свят

Евреи – бунтувайте се. Сега!!!

 

 2025 08 Avrum Burg

 

Magnified, sanctified
Be the holy name
Vilified, crucified
In the human frame

A million candles burning
For the help that never came
You want it darker
Hineni, hineni

I’m ready, my Lord

(Leonard Cohen)

Възвеличено, осветено
да бъде святото име
Охулено, разпънато
в човешката плът

Милион свещи горят
за помощта, която не дойде
Искаш го по-мрачно
Хинени, хинени

Готов съм, Господи мой

(Леонард Коен)

 

Еврейски апел към Международния съд в Хага

 

Поредица „Израел и близкоизточният конфликт“

Няма само едно определение, което да описва всички, които се идентифицират като евреи. Религия ли е еврейството? Или може би ген? Култура? Националност? Юридически статут? В объркването на тези припокриващи се и взаимно противоречиви идентичности, съвременен Израел е изковал свой собствен, безпрецедентен синтез – сплав от пет елемента, никога досега напълно слети в еврейската история: религия, земя, власт, език и суверенитет. Продуктът на този израелски тигел е културна мутация, която дръзва да се нарича юдаизъм.

В този момент от израелската история три от тези елемента – религия, власт и земя – са метастазирали в злокачествени образувания. Властта е станала прекомерна и днес се използва в служба на най-патологичните интерпретации на юдаизма, насочени към завоевание и доминация. Незабавната цена на този рак е разпадът на израелския суверенитет. Властта е предадена на насилнически месиански милиции; техните бандитски водачи днес са правителствени министри. Заедно – отгоре и отдолу едновременно – те са разградили израелската държава. Тази страна вече не съществува.

Тези разрушителни елементи винаги са присъствали в еврейското цяло, но обикновено са били държани под контрол, маргинализирани, ограничавани. Днес, след две хиляди години, те са завзели властта и осъществяват най-мрачните си импулси. Днес всеки евреин трябва да се изправи пред два основни въпроса:

Каква е моята еврейска идентичност?

Аз с тях ли съм – или срещу тях?

Средно положение няма. И не бива да има.

Да застанеш с тях означава да се подредиш до гибелните сили от нашето минало. До онези, които започнаха безразсъден и заблуден бунт срещу Римската империя, довел до разрушението на Втория храм и неизказано страдание за нашия народ. Да застанеш с тях означава да прегърнеш библейските заповеди за унищожение на местните народи и мита за масовото самоубийство в Масада. Да следваш една сепаратистка, върховистка култура: свят, в който неевреите са презирани, а евреите са избрани и възвишени.

Има дебели, непрекъснати линии, които се простират от високомерната гибел на Бар Кохба до побойничеството на Бен-Гвир; от месианската лудост на рави Акива до грубостта и фанатизма на Смутрич. Господарите на разрухата в еврейската история никога не са изчезвали напълно – днес те дори убиват.

Но юдаизмът винаги е носил в себе си и друга цивилизация. Онази, вкоренена в самоанализа, критиката, състраданието и моралното действие. Пророкът Натан застава пред цар Давид, най-могъщия владетел на Израел, и го обвинява в корупция и кръвопролитие. Векове по-късно пророк Йеремия предупреждава декадентните елити на Йерусалим за предстоящото разрушение на Първия храм. През 70 г. от н.е. рави Йоханан бен Закай бяга от града на фанатиците и кръвожадността и въвежда новия, алтернативен юдаизъм: вяра на поклонение без храм, на идентичност без територия, на сила без насилие и на духовна власт без политически суверенитет.

Това е юдаизмът, който по-късно приема идиш – езикът, който Исак Башевис Сингер някога описваше като

език на изгнанието… език без земя и без граници, неподдържан от никое правителство, език без думи за оръжия, за боеприпаси, за военни маневри или тактики. В гетата, говорещите идиш живееха това, което великите религии само проповядваха: всекидневна практика на изучаване на човечността и човешките отношения.
Това, което те наричаха Тора, Талмуд, етика и мистика.
Гетото, далеч от това да бъде просто убежище за преследваните, беше грандиозен експеримент в мирно съжителство, самоосмисляне и грижа за другите.
И то все още оцелява, отказвайки да се предаде, въпреки жестокостта, която го обкръжава.

Това вътрешно напрежение в еврейската душа е все още живо. То трепти между силите на доминацията, кръвожадността и заглушаването на другите – и онзи юдаизъм на толерантността, откритостта и диалога.

Сега се изисква велико морално въздигане от всички, които отказват да приемат диктатурата на властта и корупцията, водена от „Цезаря“ Нетаняху и неговата коалиция от апокалиптични фанатици.

Сега е моментът да излезем от града, както направи Йоханан бен Закай, и да възродим юдаизма на морала и човечността. Нямаме институции, нямаме огромни ресурси. Пръснати сме, често сами. Не притежаваме военна или държавна власт. Но имаме духовната и етична сила на нашето минало. На наша страна е еврейската история.

Ето защо можем и трябва да спрем потока на кръвта.

Ето как можем да започнем:

Нужни са ни един милион евреи – по-малко от десет процента от световното еврейско население – които да подадат съвместна жалба до Международния съд в Хага. Колективна правна жалба срещу Държавата Израел за престъпления срещу човечеството, извършени от нейно име и под фалшивото знаме на нашата еврейска идентичност.

Време е да кажем: достатъчно!

Две слънца ще изгряват в този ден. Едното ще грее в еврейския небосвод, хвърляйки светлина върху нашия вътрешен мрак и заменяйки фанатизма с морална яснота. Другото ще грее по целия свят, заявявайки, че сред евреите има такива, които приличат на най-лошите престъпници на народите, и такива, които без страх или пристрастие се изправят срещу тях.

Да, Хамас извърши чудовищни престъпления срещу човечеството. Но нищо от това не оправдава действията на Израел в Газа след това.

Това е момент на равносметка. Не бива да бягаме от него.

Ето моят апел:

Ако сте индивид, общност или еврейска организация където и да е по света и сте потресени от това, което прави Израел; ако се отъждествявате с ценностите на хуманистичния юдаизъм, с базисната морална почтеност и колективна отговорност – присъединете се към тази историческа инициатива. Чрез обръщане не към оръжия или властови структури, а към съвестта на човечеството. Обърнете се към Хага.

В нашия апел ще заявим:

Няма да позволим Държавата Израел, която систематично нанася насилие върху цивилно население, да говори от наше име. Няма да позволим юдаизмът да бъде прикритие за престъпления. Това не е отхвърляне на нашия народ – това е защита на неговата душа. Не разрушение, а поправление.

Ние сме хиляди, десетки хиляди, стотици хиляди. Един милион евреи, които просто казват: Ние сме тук, и ние сме против.

Съвестни личности, чиито души са развълнувани; мислители, учени, духовници, артисти, юристи – моментът е сега. Свържете се. Подпишете. Организирайте се. Издигнете еврейския глас на моралната съпротива. Светлината съществува. Трябват ѝ само много свещи.

Искрено се надявам активните читатели да откликнат на този призив и да го осъществят.

Да чуят най-древния зов – „Къде си?“ – и да отговорят така, както отговори Леонард Коен:

Хинени, хинени

Хинени, хинени

Готов съм, Господи мой

 

Източник

 

Аврам Бърг е автор, учител, обществен и политически активист, основател и съпредседател на партията „Всички граждани“, маратонец, бивш председател на Кнесета.


Коментари

Ако човек чете „Жегата като въплъщение на бъл...
Може и така да излезе — но понякога именно „н...
Мисля, че твърде много се преекспонират нещат...
Няма да коментирам, за да не наруша добрия то...
Здравейте,Изпращам Ви материал, който не може...
"Основната причина е, че Мамдани говори дирек...
Хубав текст. Така е. Егото играе голяма роля ...
„Когато Родезия – кръстена на британския импе...

Последните най-

Нови

Обратно към началото

Прочетете още...