Skip to main content

От същия автор

Бюлетин

„Либерален Преглед“
в неделя


Дискусии - България

Феноменът Грета Тунберг и традициите на българското публично мислене и говорене

 

2019 10 Greta Thunberg 2



Измежду полските треви
блестеше в нощните тъми
една светулка лъчезарна…
(С това си качество, уви! и тя е злощастна
кат другите светлини на нашата земица!)
Внезапно бухалът, врагът на всички светлини,
най-грозната, най-злостната и най-коварната птица,
подгони светлата мушица
и най-подир я улови…

– Какво ти сторих?…
– Ти ми пречиш!
Умри!
– Че как ти преча?
– Светиш!…

Стоян Михайловски, „Бухал и светулка“

Че Грета Тунберг – 16-годишното момиче от Швеция, което със силата на характера и решителната си непримиримост срещу „силните на деня“ вдъхнови милиони хора по света да се включат в движението за публични протести срещу настоящите политики за климата, стартирано от нея… Че това младо момиче се превърна за буквално отрицателно време в символ на сблъсъка между поколенията и повод за заемане на полярно противоположни, несъвместими публични позиции, днес вече едва ли е нещо, което може да се отрича. При това, като всеки феномен от подобен мащаб, реакциите против нея и движението в никакъв случай не могат да бъдат определени еднозначно – спектърът на противниците обхваща огромно разнообразие от отрицания, като се започне с онези на убедените противници на всякакви „климатични паникьорства“ и се свърши с хора, които реагират някак първосигнално, най-вече срещу поведението, израженията и гневното говорене на самата Грета, твърдейки заедно с това, че по принцип са „за каузата“.

Не бих искал, нито пък съм в състояние, да се опитвам да правя какъвто и да било обзор на тази мощна вълна, но пък, от друга страна, не мога да не дам израз на усещането и разбирането си, че зад нея и в нея се откриват определени, сравнително ясни за наблюдаване и описване модели на публично поведение и говорене, които, за кой ли път през последните двадесет или тридесет години, дават повод да се сравнят едни с други „Западът“ и „Изтокът“, поне що се отнася до неща като това какво може и какво не може да се говори и върши на двете „места“. Разбира се, голяма част от наблюденията и размишленията ми си остават доста спекулативни, но това едва ли ги прави по-малко важни за изказване, дори и ако те се окажат неприемливи за мнозинството читатели. В края на краищата повечето говорещи огледала на този свят рано или късно биват запокитени срещу стената. Такъв, както изглежда, е непроменливият ход на нещата човешки.

Но нека започнем с неща, които все пак изглеждат като факти. Два текста, които публикувах в „Либерален преглед“ през последния месец, дават сравнително типична представа за вида реакции, които Грета и нейното движение предизвикват на Запад. В първия от тях – „Петъци за бъдеще“ става на една година – писан малко преди да „набухне“ вълната от отрицание, предизвикана от речта на Грета пред ООН – има доста сериозен опит за анализ на силните и слабите места на движението в неговата германска форма. Говори се открито и ясно за всичко – от финансирането на движението, което се извършва изцяло прозрачно и основно под формата на дарения от страна на лица и фирми – до препирните и боричканията за видимост, с които е свързан внезапният му, взривен растеж. Вторият от тях – Защо Грета Тунберг е толкова дразнеща за определен вид мъже? –  е публикуван вече след речта, като основната аргументация в него е посветена на защита на образа и доброто име на Грета. Както навсякъде, в публичното пространство на Запада са се появили множество коментари и статии, в които въпросът за промяната на климата и заплахите, свързани с нея, е напълно подменен от онзи за (не)правомерността на атаките, които Грета и хората с подобно на нейното мислене, отправят срещу политическия истеблишмънт по целия свят, плюс огромно количество „размишления“ върху характера и личността на самата Грета.

И тук вече с неизбежност се появяват първите очевидни различия, които предизвикват моментални реакции у българските му читател(к)и. Ето един представителен коментар, писан от млада дама във Фейсбук:

Няма да си кривя душата обаче, че това натъртване на мъже в заглавието и като цяло в статията е малко нелепо и няма нищо общо с хората, които по някакъв начин се обявяват срещу Грета, бидейки и мъже, и жени...

А дали наистина е така, искам да кажа, и „тук“, и „там“? Собственото ми мнение е, че не, не е точно едно и също. Първо, аз избирам да вярвам на авторката на горната статия – ирландска журналистка, която очевидно се занимава с проблема професионално – и да приемам, че болшинството от „по-отровните“ атаки срещу Грета на Запад идват от мъже, и то от мъже с определени, обикновено крайнодесни, политически позиции. Това е първата характерна разлика, която според мен би трябвало да ни накара да се замислим. Втората разлика касае начините, по които се говори за Грета в общественото пространство от авторитетни фигури, по авторитетни форуми. Както и първата, тази тук е фрапантна, и тя касае (не)допустимостта на определен тон, определени форми на изразяване, свързани с изблици на повече или по-малко директен мизогинизъм (= женомразие, женопрезрение), както и абсолютно незачитане на недопустимостта на определен вид стигматизации, свързани с понятието „болест“. Или, за да изразя собственото си усещане и убеждение: неща, които са напълно недопустими „там“, „тук“ са повече или по-малко част от нормалния, ежедневен тон. Колкото повече твърдим, че сме едни и същи, толкова по-радикално се различаваме…

Какво точно имам предвид? Двата основни момента, двете основни „обяснения“ за поведението и дейността на Грета, поне в българското публично пространство, са:

1. Тя е „болна“.

2. Тя е „използвана“.

И така, както вече подсказва заглавието на текста, нека спрем дотук с вглеждането в „западния“ тип реакции и се съсредоточим върху онова, което в края на краищата вероятно е единствено важно: кои и какви сме самите ние? Какво показва и говори за самите нас поведението ни по отношение на това момиче и идеите, които то репрезентира?

1. Грета Тунберг е „болна“.

Ще започна тази част с един текст, който намирам безкрайно представителен. Писан е от Д-р Любомир Канов – човек, който едва ли се нуждае от представяне в България и, което е най-важно в случая, лекар, който е учил и практикувал психотерапия в САЩ, доколкото ми е известно. Публикуван е в една от водещите медии на страната – вестник „168 часа“ – което в моето разбиране отново е от изключителна важност, тъй като то говори за определен тип влиятелност, видимост и авторитетност, които вероятно дават право да се открива в този текст и това отношение онзи вид типичност, която търся самият аз, в опитите си да обозра и схвана „типично българския“ вид реакция по отношение на Грета и нещата, за които тя е символ.

Това същество не е точно дете. Да кажем, че е тийнейджър в края на пубертета, мома или девойка. На нейната възраст повечето циганки у нас са вече майки. Лицето и гримасата ѝ издават такава омраза, че е просто плашещо. Манипулантите, които са подбрали тази яростна мома за свое знаме, показват точно своето грозно лице и омразата си към човечеството, увеличена през лупата на една личностова патология и емоционална нестабилност характерна за тази възраст, която си е избрала някаква фалшива роля на праведница.

Праведница в собствената си изкривена представа за света и климата, за демографията и за икономиката и растежа, за нуждите и истинските рискове пред хората, от която тя си няма никаква представа. Учителка на Човечеството? Раймонда Диен? Жана Д’ Арк? Долорес Ибарури? Зоя Космодемянская?

Отвратителен идеологически спектакъл, подкрепен вероятно с някой и друг милиард от Новия Соц Интернационал на Глобалните Затоплисти начело с Ал Гор и подобните нему манипуланти, които искат да установят Нов Световен Ред през глобален контрол върху енергетиката, езика, образованието и осъществяван чрез Политическата Коректност и нагнетяване на страх. Когато видите насаждане на страх, разпознайте веднага новия надигащ се Тоталитаризъм. След като не успяха през Комунизма, сега се опитват през Климатизма.

(От Фейсбук)

Само в няколко изречения тук според мен е уловено като в лупа всичко, което си позволявам да нарека „типично източно“ (и, разбира се, „типично българско“), в масовото отношение към Грета. С какво се характеризира то?

При цялата уж-подразбираща-се компетентност на говорещия (лекар със западно образование в областта на психиатрията), първото ми усещане е за огромна некомпетентност. (Пълно разкритие: аз съм баща на дете със силно изразен аутизъм, така че, искам или не, съм принуден да се занимавам с тази тема в продължение на повече от двадесет години; ако това не би направило от някого човек, компетентен по темата „аутизъм“, то не знам какво може). Добрият доктор очевидно знае малко или нищо за разликите между отделните, по-мащабни разграничения в съвременното разбиране за аутисткия спектър и основно това, че синдромът на Аспергер вече отдавна се разглежда като обозначение, с което се определят високо интелигентните представители на спектъра – хора, които не само не се считат за „болни“ на Запад, но дори с гордост заявяват и се борят за собственото право на различност и даже превъзходство над „невро-нормалните“, тоест самите нас[1]. Темата за аутизма и неговите на практика безброй много проявления става все по-актуална и масово позната през последните години, което разбира се не прави никой от нас „роден научен“. Ще се огранича тук със забележката, че да се говори за „аутизъм“ при Грета Тунберг е просто израз на незнание, тъй като с понятието „аутизъм“ в наши дни се обозначават вече само по-острите, с ярко изразени нарушения в комуникативните и познавателни способности случаи на смущението, от които синдромът на Аспергер се счита за част, но много различна част. Думата „болест“ пък е неприложима и в двата случая – и тук отново стигаме до едно дълбоко, принципно разминаване в разбиранията и отношенията към тази тематика „на Запад“ и „у нас“.

И като как тъй? Ами, сравнително просто е: неприложимостта и недопустимостта на обозначението „болест“ по отношение на хората със смущения от аутисткия спектър се дължи на множество причини, свързани основно с понятийни и обществено-релевантни феномени, които в наши дни постепенно се превръщат в маркери за общественото и социалното развитие на отделните страни и общества.

Нека започнем с понятийните причини: аутизмът не е болест, тъй като болестта е състояние на телесна или психическа „ненормалност“, от която има поне теоретичен изход – някакъв вид „лечение“. Тялото или психиката на „болния човек“ е постигнато от някакъв вид смущения, които се разглеждат като отстраними, а състоянието на „болест“ – като нещо, от което човек може и трябва да излезе колкото се може по-скоро, с цената на всички възможни средства, научни или не.

Всичко това не важи за аутизма. Като начало, както причините, така и проявленията му са все още прекалено неразбираеми и многообразни, за да могат да бъдат определени по някакъв що-годе „лечим“ начин. Аутизмът не е състояние на „ненормалност“, ако и да се разграничава радикално от общоприетите норми за поведение и развитие. Най-вероятно това е вид генетическо смущение, отклонение, за което може да има също толкова малко „цяр“, колкото и – при цялото ми уважение към LGBT-общността – за хомосексуалността. И двете неща са форми на нормалност за носителите си (при което хомосексуалността е, разбира се, далеч от каквато и да било степен на „увреденост“, за разлика от аутизма; тук ги сравнявам единствено от гледна точка на необходимостта от приемането им като друг вид човешка нормалност). Те имат най-вероятно генетически произход и единствено цивилизованото отношение към тях е приемането им като израз на многообразието на човечността. Именно това, а не стигматизациите от какъвто и да било характер.

И тук стигаме до втория вид причини (обществено-релевантните), поради които обозначението „болест“ е напълно неприемливо, и то не само в случая – фактът, че „болестта“ открай време е била използвана като средство за стигматизация, изключване и борба срещу определени групи хора, и че това е социален феномен, за който „на Запад“ има далеч по-голямо и по-общоприето разбиране, отколкото „на Изток“. Там това е нещо, което вече е до голяма степен публично недопустимо[2] „Тук“ то е част от „нормалното говорене“. (Бил съм я нарекъл „болна“? Хе, голяма работа, да не би да съм я ударил с тухла по носа?)

„Болестта“ като средство за стигматизация е нещо, с което редовните читатели на „Прегледа“ би трябвало да са вече сравнително добре запознати, имайки предвид, че тук отдавна са публикувани два от най-известните съвременни текстове, които хвърлят обилна светлина върху феномена: Болестта като политическа метафора и Спин и неговите метафори на Сюзън Зонтаг, под които могат да се открият изобилни коментари, даващи представа за българските умонастроения и съпротиви срещу подобен род критика. Очевидно е, че подобни обществени нагласи, свързани с многовековни шаблони на поведение, не могат да бъдат отстранени нито бързо, нито лесно, но все пак е добре от време на време да обръщаме поглед към нещата, които ни ги припомнят. Като например феноменът Грета Тунберг и начините на говорене за нея.

1. Грета Тунберг е „използвана“.

Това е вторият основен рефрен, с който е свързано публичното говорене по адрес на Грета в България, ако и не само, разбира се. Фактите на обвързаността ѝ с определени екологически проекти (Climate Nexus, спонсориран от Rockefeller Philanthropy Advisors, и GSCC, специализиран в опазването на климата и прехода към чиста енергия), както и връзките ѝ с шведския PR-специалист и консултант Ингмар Рентжог, не са тайна за никого. Но нещото, което според мен прави „българското говорене“ по-различно и в определен смисъл „исторически обусловено“, е почти пълната неспособност на хората да повярват, че е възможно „едно болно дете“ да е стартирало и оформило чрез личността си нещо толкова мащабно и гигантско, колкото изглежда движението ѝ. За повечето коментатори във Фейсбук, включително и за инак напълно интелигентни и здравомислещи хора, това е толкова невероятно, че самата мисъл за такава възможност се изключва автоматично и – по липса на по-добри обяснения – се замества с всевъзможни конспиративни теории, най-често от вида „една жена каза“, но неизменно авторитетни и влиятелни, поне на това сравнително неформално ниво.

Конспиративното мислене, разбира се, не е нищо ново, но в случая то придобива един аспект, който самият аз намирам колкото труден за приемане, толкова и някак (може би прекалено) лесен за обясняване – и неговите корени, поне в българския му вариант, според мен трябва да се търсят в новата и най-нова българска история.

Какво точно имам предвид? Новата и най-нова българска история е изпъстрена от всевъзможни неуспешни опити за постигане на някакъв вид политически промени чрез спонтанни, възникнали отдолу движения. Като се започне с архетипа на „въобразената революция“ в българската история – Априлското въстание – и се свърши чак с опитите за мирно сваляне на правителството от 2013, всички наши напъни за постигане на нещо значително със собствени сили, без външни намеси или държавно-наложена организация, са оставали напразни. А това, искаме или не, очевидно е подкопало и самата ни способност да вярваме в нещо такова. Оттук и механичните, почти инстинктивни реакции на недоверие и отхвърляне, с които е свързана оценката му, когато го видим някъде другаде по света. „Такъв дзвер нема!“ изглежда си остава нормалната българска реакция пред подобни демонстрации на „невъзможното“ – а фактът, че в края на краищата тя говори само и единствено за дълбокото неверие в собствените сили, в собствените способности – е прекалено болезнен, за да бъде видим, поне за огромното мнозинство хора в днешна България.

Е какво пък? За щастие или нещастие, светът си остава безразличен към българското неверие, пък и поколенческите промени, искаме или не, определят в края на краищата всичко. Ако не ми вярвате, то хвърлете един малко по-внимателен поглед към децата си.

 

[1] Тук е налице едно понятийно и теоретично противоречие, което трябва да бъде представено незабавно, за да се избегнат ненужните спорове и пререкания, до които то обикновено води. Синдромът на Аспергер е психическо състояние, което е било изключено през 2013 г. от авторитетния Диагностически и статистически учебник за психиатричните смущения (DSM-5), издаван от Американската психологическа асоциация (АПА), в който на практика се задават стандартите за нормалност. От друга страна, синдромът все още е част от Международната класификация на болестите (ICD-11), което дава, поне формално, някакво право на всички онези, които биха искали да го виждат и разбират просто като „болест“. Остава си напълно неясен въпросът как е възможно едно психическо смущение, което не се счита от психиатрите за такова, да бъде „болест“? Или може би тук става дума не за психическа, а някакъв друг вид, чисто телесна, „болест“ (което за самия мен звучи като противоречие в определението). Очевидното обяснение според мен трябва да се търси във факта на различната напредничавост на асоциациите и медицинските кръгове, които се занимават с различните видове класификации, както и наложителната необходимост от премахване на Аспергеровия синдром от всякакъв вид „болестни“ класификации. Въпрос на време, но и на промени в обществените умонагласи, които протичат мъчително бавно, при това с много различна скорост на различните места по света.

[2] Като се изключат полумаймунските жестикулации, които си позволяват хора като настоящия американски президент, но това вече са изключения, свързани с прекалено конкретни и прекалено болезнени политически първопричини, за да могат да бъдат дискутирани тук.

 

Златко Енев е български писател и издател на „Либерален Преглед“. Досега в България е публикувал седем книги (трилогията за деца „Гората на призраците“ (2001–2005), романите за възрастни „Една седмица в рая“ (2004) и „Реквием за никого“ (2011),  есеистичния сборник „Жегата като въплъщение на българското“ (2010), както и автобиографичната повест „Възхвала на Ханс Аспергер“ (2020). Детските му книги са преведени на няколко езика, между които и китайски. Живее в Берлин от 1990 г.

Книгите му могат  да се намерят в безплатни електронни издания тук на сайта.


Коментари

Може и така да излезе — но понякога именно „н...
Мисля, че твърде много се преекспонират нещат...
Няма да коментирам, за да не наруша добрия то...
Здравейте,Изпращам Ви материал, който не може...
"Основната причина е, че Мамдани говори дирек...
Хубав текст. Така е. Егото играе голяма роля ...
„Когато Родезия – кръстена на британския импе...
Откъм Фейсбук:Zlatko EnevПоразителна, поразит...

Последните най-

Нови

Обратно към началото

Прочетете още...

Маймуни на път

Любослава Русева 15 Фев, 2012 Посещения: 26041
Неда е на 25 години. Има висше образование…