Skip to main content

От същия автор

Бюлетин

„Либерален Преглед“
в неделя


Дискусии - България

Невидимите плашила

„Да се забрани исляма в България! Ние сме страна на православието! Бесни тълпи от неграмотни и уродливи хора ни обграждат!“.

Този призив прозвуча откъм митинга на 29 октомври 2012 г. пред сградата на съда в Пазарджик, където се гледа Дело № 330/2012 на Окръжна прокуратура по гл. І от НК „Престъпления против републиката“ (популярно като „Процес срещу радикални ислямисти“). Освен самите митингуващи от „Атака“, ВМРО и НФСБ (скупчени отделно), в градинката пред съда нямаше никаква друга тълпа. Ораторите обаче размахваха ръце и сипеха закани срещу невидими плашила.

Не ми е известно някой от тях да е подведен под съдебна отговорност за проповядване на религиозна омраза.

Същите невидими плашила (само че без закани) размахва при всяко свое посещение в България г-н Алекс Алексиев,[1] а родната журналистика – къде с повече, къде с по-малко разбиране – ги преповтаря.

Наистина, плашилата (и видими, и невидими) въздействат предимно върху публика, която не знае за какво става дума. Гражданите на Пазарджик, които интервюирах – напротив – смятаха, че облечените в никаб (бурка) жени не плашат и не дразнят никого. Появявали се много рядко в центъра – ако отиват на пазар или на лекар. Иначе си стояли в махалата. В „махалата“ (ромския квартал „Изток“), където голяма част от жените дори не се забраждат, бурките също се оказаха рядкост. А жителите на квартала (даже „антиислямски“ настроените активисти на протестантската църква) твърдяха, че откакто „онези“ станали правоверни мюсюлмани, вече не се краде…

Интересно би било да се направи изследване – според колко голям процент от българското общество бурката или дългата брада представляват „престъпления против републиката“…

Според Марк Сейджмън, изследвал профила на ислямските терористи, те принадлежат по-скоро към висшата или средната класа, произхождат от добри семейства, около 60% са завършили колеж. Повечето имат добри професии – архитекти, лекари, инженери. Малцина имат криминални досиета. Само 13% са завършили религиозно образование. Мнозинството са нерелигиозни. Типичният случай: част от елита на страната си, получили образование на Запад, с богата езикова и компютърна култура. 70% се присъединяват към ислямистките движения в чужда за тях държава, обхванати от носталгия и жадуващи да общуват с други мюсюлмани. Отиват в джамиите не защото са религиозни, а да срещнат приятели. Често заживяват заедно и споделят оплакванията си от чуждата държава. Но знаят, че, завърнали се в родината, отново ще бъдат неразбрани и изолирани. Цялото това разочарование ги тласка към идеята да установят по-справедлив и честен свят – идеалното общество, за което трябва да се борят дори с насилие.[2]

Към този профил изследователят на „глобализирания ислям“ Оливие Роа добавя, че ислямизмът е резултат от детериториализирането на исляма в западните общества. Той е отговор на политиките на Израел и САЩ, произвеждащи от мюсюлманите мъченици. Ислямизмът в арабските страни също е проблем на „детериториализирането“ – доколкото екстремистите са предимно възпитаници на Запада.[3]

Не съм сигурна колцина от подсъдимите по процеса в Пазарджик биха се вписали успешно в такъв профил…

Случва се, наистина, секуларизираните от дългите години комунистически атеизъм български мюсюлмани да усвоят и да поддържат религиозните практики, когато отидат на гурбет в чужбина, и да се завръщат „по-вярващи от самия имам“.[4] Такава е историята и на Ахмед Муса от Пазарджик – единственият подсъдим, за когото (като рецидивист, осъждан и през 2004 по сходни обвинения) прокурорът поиска ефективна присъда и от чието обвинение не отпадна чл. 164 (за проповядване на религиозна омраза).

Ахмед приел исляма в Австрия – докато живял в една джамия. Там го излекували от шизофрения и той-повярвал в Аллах, макар преди това да бил християнин и да се казвал Ангел. После отишъл на работа в Германия и пак живял в молитвени домове.

„Първата ми присъда беше, защото в Кьолн се захванах с една секта – капланджии. Откъде да знам, че била забранена?“, казва Ахмед.

Негов съсед от махалата твърди, че бил осъден, защото пребивавал в Германия незаконно и спял, където му падне, включително при някакви забранени сектанти.

Въпреки възможната аналогия с профила на терориста, описан от Сейджмън, търсенето на паралели между този профил и българските гурбетчии ми се струва неубедително. Разбира се, самотата и маргинализацията могат да бъдат сериозна мотивация за „залитане“ в крайности, но едва ли са достатъчни да очертаят категорично въпросния профил при липсата на останалите му характеристики. „Сдружаването“ между ревностните мюсюлмани (ортодоксални или не дотам) „на Запад“ и българските им едноверци има по-скоро битова, утилитарна мотивация – да се намери квартира, средства за първоначално оцеляване, работа. Никой от гурбетчиите не изрази недоволство от „Запада“, не се оплака от отхвърляне или неуважително отношение. Завърнали се в родните си места, те не само не се оказват неразбрани и изолирани, а напротив, радват се на всеобщо уважение като „успели“, „забогатели“, „видели свят“. Мнозинството от тях имат намерение да заминат отново, като заведат и семействата си.

Западът се мисли от мюсюлманите в България като обетована земя. На първо място заради богатите възможности за материален успех, но също така заради зачитането на гражданските права и свободи. Първата възможност категорично преобладава. Колкото до безпрепятственото практикуване на религия, то не е съзнателно търсено, а по-скоро се изтъква като контрапункт на реални или въобразени препятствия „у нас“. Едва ли е нужно да коментирам, че препятствията са много по-сигурен мотив за радикализация, отколкото свободата.

Очевидно, омразата към Запада – най-важният (според повечето изследователи на проблематиката) мотив за разпространение на крайни ислямистки доктрини, трудно би намерил привърженици сред мюсюлманите в България.

Очевидно, българските мюсюлмани не се чувстват „детериториализирани“ в западните общества, както някои учени техни събратя от арабските държави.

И очевидно, тезата на обвинението не е взела предвид тези специфики.

Може би заради това основният акцент в обвинителния акт – завършилите арабски университети имами проповядвали усвоената там „антидемократична идеология“, постепенно беше изместен. В прокурорската пледоария от 29 януари 2014 г. се настояваше повече за „създаване на конфликт в мюсюлманската общност“.

Подсъдимите пречели на останалите мюсюлмани, които изповядват „традиционен“, умерен ислям, да практикуват свободно религията си. По този начин се засягало правото им на вероизповедание.

По време на това, а и на предишни заседания имах усещането, че се намирам в шериатски съд, доколкото и свидетели, и вещи лица, и обвинение, и самият съдия скрупульозно се вглеждаха в „допустимите“ и „недопустимите“ коранически норми, които за мнозина от тях се оказаха твърде сложна материя – вместо да дебатират специфично правни постулати. Единствено защитниците (заседания от 29 и 30 януари 2014) категорично диференцираха религия и идеология – т.е. обясниха, че подсъдимите няма как да са проповядвали „антидемократична идеология“, защото са проповядвали религия. И че религията, дори да е „нетрадиционна“ за определени географски ширини, не може да бъде „престъпление против републиката“.

Всъщност проблемът с „традиционния“ и „нетрадиционния“ ислям, настойчиво артикулиран не само от прокуратурата в Пазарджик, но и от привържениците на Неджим Генджев, които използват заплахите от „тероризъм“ като инструмент в съпротивата си срещу легитимното мюфтийство на Мустафа Хаджи, се свежда по-скоро до битовизирани детайли, отколкото до специфично доктринални разлики. Ще дам един пример: не само арабските възпитаници, но и всички духовници, получили солидно теологично образование, не одобряват изпълнението на мевлид (житие на Пророка, написано през 16 век от османския автор Сюлейман Челеби), защото не е коранически текст, макар често да се практикува на Балканите при помен за мъртвец и други поводи. Някои от тях забраняват мевлида, други си затварят очите, трети го провеждат. Същото се отнася и до други „нововъведения“, които балканските (османските) практики понякога заимстват (без да го осмислят) от шиизма и дори от езичеството. Търпимостта към „нововъведенията“ зависи не от това къде духовният водач е получил образованието си, а от личните качества на самия човек.

Голяма част от мюсюлманите, които интервюирахме по време на изследването, всъщност не разбираха на какво се дължат разликите в проповядването и практикуването на исляма от „новите имами“ и от „старите ходжи“. „Знаеха“ обаче, че „арабските“ и въобще „учените“ са „лоши“ – основно от телевизията.

„Ето, имамът в Лъжница, завършил в Саудитска Арабия, нали – фанатик… Не, не го познавам, по телевизията гледах“, твърдеше възрастен човек от Огняново, който ми съобщи и следното интересно гледище: „Ислямът и арабската религия не са едно и също.“

Именно шумната медийна кампания около процеса в Пазарджик и плашилата, размахвани от доморасли „патриоти“ и вносни „специалисти“, все повече нагнетяват у мюсюлманите страх за свободата при практикуването на религията им – онази свобода, която в собствените им представи осигуряват западните общества. И именно този страх, а не толкова – необходимостта от стриктно изпълнение на кораническите норми или някаква дълбока обсебеност от религията, мотивира все по-натрапващите се сравнения между „там“ и „тук“.

Всъщност процесът – до голяма степен провокиран, за да не остави без правни последствия извършените в домовете на подсъдимите обиски и изземането на голямо количество литература, компютри и телефони през 2010-та, е вероятно инспириран от желанието на тогавашната власт да изтъкне старанията си в „борбата с международния тероризъм“. В деня след показните обиски трябваше да се състои международно съвещание на вътрешните министри по този въпрос – „там“…

Започнат при една политическа конюнктура, процесът очевидно ще завърши при друга, в която ДПС има съществена роля. Никак не бих искала да се оправдаят подозренията ми, че минималните присъди (една ефективна, две условни и десет глоби – за „престъпления против републиката“?), поискани от прокуратурата, са резултат от извънсъдебно споразумение. Много бих искала обективността на съда да има по-голяма тежест от политическата конюнктура – дори „тук“.

Затова мисля, че нищожността на исканите присъди не е повод за облекчение. Облекчение би настъпило, ако ясно се заяви, че изповядването на религия не е престъпление – дори „тук“.

Иначе може да се окаже, че българските мюсюлмани ще се почувстват „детериториализирани“ в собствената си държава…


Източник



[2] Рискове за България от ислямски фундаментализъм и тероризъм. С., 2005, с. 221-222

[3] Roy, O. Globalized Islam: The Search for a New Ummah. New York, 2004

[4] Представително изследване „Нагласи на мюсюлманите в България – 2011“, проведено от НБУ и „Алфа рисърч“. Теренните записи, цитирани по-нататък, са от това изследване.

Проф. Д-р Евгения Иванова (род. 1952) е българска изследователка и авторка на множество публикации в областта на етнологията.


Коментари

Ако човек чете „Жегата като въплъщение на бъл...
Може и така да излезе — но понякога именно „н...
Мисля, че твърде много се преекспонират нещат...
Няма да коментирам, за да не наруша добрия то...
Здравейте,Изпращам Ви материал, който не може...
"Основната причина е, че Мамдани говори дирек...
Хубав текст. Така е. Егото играе голяма роля ...
„Когато Родезия – кръстена на британския импе...

Последните най-

Нови

Обратно към началото

Прочетете още...