Хипотези и извадка
Един спонтанно възникнал спор между студенти на тема трябва ли да има „гей парад” в София, доведе до идеята за провеждане на изследване, което да провери нагласите на студентите към хомосексуалността.
Изследването се проведе от първокурсници, слушащи лекции по „Увод в социологията” в НБУ и от студенти трети курс в катедрата по библиотекознание към Софийския университет.
Използвахме двустепенна гнездова извадка като на първата степен се избираше специалност, а на втората курс и в курса се анкетираха всички присъстващи на дадена лекция.
Бяха анкетирани 579 студенти от двата университета като съзнателно не отбелязвахме в картите университета, специалността и курса, тъй като преценихме, че поради сравнително малкия брой анкетирани, един сравнителен анализ по тези признаци би бил некоректен и може да предизвика тенденциозни коментари.Това, от което се интересуваме е отношението на студентите изобщо към хомосексуалността, както и връзката между авторитарните и либерални нагласи и нагласите към хомосексуализма.. В хипотезата на изследването определихме най-важните проблеми, с които се свързва отношението към хомосексуалните, а именно проблемът с законодателството и по-конкретно брачното законодателство и проблемът с техните граждански права – да имат същите свободи като останалите граждани и правото на хомосексуалните да упражняват всички професии.
Преценихме, че нагласите към хомосексуалните ще се проявят най-ясно във връзка със следните теми: кои отношения се намират за по-приемливи – гей или лесбийските, доколко приемливи и неприемливи се оценяват хомосексуалните отношения, как се оценява гей и лесбийската култура, как се характеризира гей парада, как се гледа на приятелството със хомосексуални и как биха реагирали студентите ако тяхното дете има хомосексуална ориентация.
Тръгнахме и от резултатите, получени при изследването на Адорно (1) за авторитарната личност. Това изследване показва съществуването на силна корелация между авторитарните нагласи и неприемането на хомосексуализма. Ето защо предвидихме въпроси, проверяващи авторитарните нагласи към различни групи от обществото ни.
Как се определя хомосексуалността
В хипотезата допуснахме, че отношението към хомосексуалните е силно повлияно от предварителните убеждения за причините и природата на хомосексуалността. От литературата на тема хомосексуалност, подбрахме осем най-често срещани изказвания за хомосексуалните и помолихме анкетираните да определят кое съждение е най-близко до тяхното мнение. Получихме следните резултати:
1 |
Хомосексуалността е вродено физическо и емоционално привличане към представители на собствения пол. |
36,6 |
2 |
Хомосексуалността е резултат на съзнателен избор. |
22,1 |
3 |
Хомосексуалността е психическо заболяване |
9,3 |
4 |
Хомосексуалността е мода |
7,4 |
5 |
Хомосексуалността е резултат от родителско нехайство и неправилно отношение с децата. Момчетата стават хомосекуалисти, когато майката е властна и обсебваща спрямо сина си, а бащата е отдалечен и враждебен образ. |
5,7 |
6 |
Хомосексуалността се развива като резултат на психическа травма, причинена от насилие в детството |
5,4 |
7 |
Хомосексуалността е начин природата да изолира хората с дефектно ДНК и те да нямат деца; |
2,2 |
8 |
Хомосексуалните мъже са педофили. |
0,7 |
9 |
Не мога да преценя. |
2,6 |
92,0 |
Най-голям процент са избрали мнението „Хомосексуалността е вродено физическо и емоционално привличане към представители на собствения пол» - 36,6 %. Следващото най-често избирано мнение е «Хомосексуалността е резултат на съзнателен избор» - 22,1 %. Останалите са избрани от значително по-малък процент като мнението, че «Хомосексуалните мъже са педофили» е избрано само от 0,7%. Поради тази причина изключихме това мнение от по-нататъшен анализ.
Връзката между избраното мнение и останалите отговори се разглеждат в подробния анализ на резултатите. Тук ще се ограничим с основните изводи.
Резултати
По въпроса кои отношения се по-приемливи, мненията са разделени почти по равно.
Намират за приемливи хомосексуалните отношения 27,8% и ги осъждат 32,6%. Същевременно много по-приемливи се оценяват лесбийските отношения, отколкото гей отношенията
Кои отношения ви се струват по-приемливи?
Брой |
Процент |
|
Намирам и двете за еднакво неприемливи. |
189 |
32,6 |
Намирам и двете за еднакво приемливи. |
161 |
27,8 |
Лесбийските отношения са по-приемливи. |
152 |
26,3 |
Гей отношенията са по-приемливи. |
16 |
2,8 |
Нямам мнение. |
61 |
10,5 |
Общо |
579 |
100,0 |
Кои отношения ви се струват по-приемливи?
Оказва се, че малко над половината от изследваните са запознати с гей и лесбийската култура.
Запознати ли сте с гей и лесбийската култура
Гледал съм филми; |
37,7 |
Чел съм литература; |
21,1 |
Слушал съм музика; |
8,6 |
Посещавал съм изложби. |
4,5 |
Запознати ли сте с гей и лесбийската култура?
Брой |
Процент |
|
Да |
308 |
53,2 |
Не съм запознат. |
271 |
46,8 |
Общо |
579 |
100,0 |
Запознати ли сте с гей и лесбийската култура?
Познаването или не на гей и лесбийската културата не оказва голямо влияние върху оценката. Повечето от студентите я приемат, докато 27,8% я отхвърлят като антикултура.
Общо
Брой |
Процент |
|
Като част от културата на обществото. |
245 |
42,3 |
Като антикултура. |
161 |
27,8 |
Не мога да преценя.. |
173 |
29,9 |
Общо |
579 |
100,0 |
Как оценявате тази култура?
Когато става въпрос законът да дава право на хомосексуалните да сключват брак и да отглеждат деца само 23,7% одобряват тази възможност. Още 28,5% приемат хомосексуалните да сключват брак, но не и да отглеждат деца и 26,8 са против законовото уреждане на хомосексуалния брак.
Според Вас:
Брой |
Процент |
|
Законът трябва да гарантира правото на гей и лесбийките да се женят и да имат деца. |
137 |
23,7 |
Законът трябва да гарантира правото на гей и лесбийките да се женят, но да нямат деца |
165 |
28,5 |
Законът трябва да забранява на гей и лесбийките да сключват брак. |
155 |
26,8 |
Не мога да преценя. |
122 |
21,1 |
Общо |
579 |
100,0 |
Степента на приемане или отхвърляне на хомосексуалните проличава най-силно при готовността на студентите да разрешават или забраняват някои професии за тези хора.
Близо 62% от студентите са склонни да забранят някоя професия като най-големи подозрения към хомосексуалните се изпитват, когато става въпрос за професии, свързани с възпитанието и отглеждането на децата.
Бихте ли забранили някоя професия за гейовете и лесбийките?
Брой |
Процент |
|
Бих забранил някоя професия. |
358 |
61,8 |
не бих забранил нито една професия. |
221 |
38,2 |
Общо |
579 |
100,0 |
Бихте ли забранили някоя професия за гейовете и лесбийките?
Бих забранил да стават възпитатели в детските домове;
Бих забранил:
да стават възпитатели в детските домове |
37,1 |
да стават учители |
28,8 |
да служат в армията |
19,9 |
да стават политици |
16,1 |
да стават лекари |
0,9 |
всички професии |
0,9 |
да стават полицаи |
0,5 |
да стават хигиенисти |
0,2 |
Връзката между авторитарните нагласи и отношението към хомосексуалните проличава в склонността на студентите да изолират определени групи от населението в лагери. Преди всичко, прави впечатление високият процент на студентите с авторитарни нагласи.
Бихте ли изолирали някои групи от населението в лагери?
Брой |
Процент |
|
Ще изолирам някоя група. |
385 |
66,5 |
Нито една група не трябва да бъде изолирана в лагер; |
194 |
33,5 |
Общо |
579 |
100,0 |
Бихте ли изолирали някои групи от населението в лагери?
Антисемитските настроения не са много разпространени, но все пак ги има. Сравнително нисък е процентът на студентите, настроени враждебно към българските турци. Най-голям процент от студентите са настроени отрицателно към ромската общност. Данните отразяват реалното напрежение, което съществува между българи и роми. Веднага след ромите, най-голям е процентът на отрицателно настроените към хомосексуалните.
Кои групи от населението бихте изолирали в лагери?
Ромите |
33,2 |
Хомосексуалните |
13,5 |
Турците |
9,3 |
Евреите |
5,9 |
Екстремистите и радикалите |
0,9 |
Хомофобите |
0,2 |
Наркоманите |
0,2 |
Психопатите |
0,2 |
Неотговорили |
1,5 |
Общо |
100,0 |
По въпроса за гей и лесбийските паради студентите се разделят на три почти равни групи като все пак малко по-голяма е групата на студентите, приемащи тази изява като израз на демократичността на обществото ни.
Според Вас гей и лесбийските манифестации са показател:
Брой |
Процент |
|
За демократичността на едно общество; |
224 |
38,7 |
За деградацията на едно общество; |
174 |
30,1 |
Нямам мнение. |
181 |
31,3 |
Общо |
579 |
100,0 |
Според Вас гей и лесбийските манифестации са показател
Когато студентите изразяват своето отношение към хомосексуалните абстрактно, без да имат предвид конкретни случаи, те са по-крайни и по-отрицателно настроени. Когато, обаче се изправят пред конкретни житейски ситуации, те показват много по-различни нагласи. На въпроса дали биха станали приятели с хомосексуален общо 76,2% отговарят положително.
Бихте ли станали приятел с някой, чиято сексуална ориентация е различна от вашата?
Брой |
Процент |
|
Имам такъв приятел (ка) |
184 |
31,8 |
Нямам, но сексуалната ориентация не би ми попречила да стана приятел (ка). |
257 |
44,4 |
Каквито и качества да има, не бих го(я) приел за приятел(ка). |
138 |
23,8 |
Общо |
579 |
100,0 |
Бихте ли станали приятел с някой, чиято сексуална ориентация е различна от вашата?
Имам или бих имал такъв приятел (ка) |
76,2 |
Не бих го(я) приел за приятел(ка) |
23,8 |
Общо |
100,0 |
Бихте ли станали приятел с някой, чиято сексуална ориентация е различна от вашата?
И при другата житейска ситуация, която най-съдбовно изправя човекът пред избор, отново 70,1 % ще приемат детето си и ще продължат да го обичат, колкото и да е трудно за 44,9 % от тях и само 10% ще се откажат от него.
Как бихте се почувствали, ако детето ви е хомосексуално?
Брой |
Процент |
|
Ще продължа да го обичам и да съм с него, това няма значение |
146 |
25,2 |
Ще ми е много трудно, но все пак ще го приема |
260 |
44,9 |
Ще се откажа от него. |
58 |
10,0 |
Не мога да преценя |
115 |
19,9 |
Общо |
579 |
100,0 |
Как бихте се почувствали, ако детето ви е хомосексуално?
Общо ще го приемат |
70,1 |
Ще се откажат от него. |
10,0 |
Не мога да преценя |
19,9 |
Общо |
100,0 |
Как бихте се почувствали, ако детето ви е хомосексуално?
Когато проследим всички отговори, се вижда, че с отрицателни нагласи към хомосексуалните са около една четвърт от студентите. Същевременно малко повече от половината (55,7%) са давали положителни отговори. Студентите с отрицателни нагласи са по-последователни в мненията си. И в нашето изследване, както и в изследването на Адорно, авторитарните личности следват определен модел, при който отрицателното отношение към хомосексуалните е свързано с отрицателно отношение към малцинствата.
Нашето изследване фиксира наличието на силна корелация между отговорите на студентите. Тези, които биха изпратили в лагери евреите и турците, изпращат в лагери и хомосексуалните.
Изключение прави сравнението между, студентите които изпращат ромите в лагери и тези, които изпращат в лагери хомосексуалните. Тук няма корелация, тъй като много от студентите, които не биха изпратили в лагер хомосексуалните, биха изпратили в лагери ромите. Тоест, студенти с демократични нагласи към хомосексуалните и другите малцинства, са силно отрицателно настроени към ромите.
Ако авторитарно ориентираните личности са ясни, то при другите студенти, които имат по-либерални нагласи, се забелязва непоследователност в отговорите. В едни случаи те приемат за нормално хомосексуалните да имат равни права с останалите граждани, а в други са склонни да ги ограничават. При тях липсва съгласуваност между нагласите.
Прави впечатление и големият брой на избралите „нямам мнение” при някои от въпросите. Тези студенти или не са си изградили позиция по въпроса или не желаят да я споделят.
Отрицателни отговори
Процент |
||
1 |
Ще забраня да стават възпитатели в детските домове |
37,1 |
2 |
Намирам хомосексуалните отношения за неприемливи.. |
32,6 |
3 |
Гей и лесбийските манифестации са показател за деградацията на едно общество; |
31,3 |
4 |
Ще забраня да да стават учители |
28,8 |
5 |
Гей и лесбийската култура е антикултура. |
27,8 |
6 |
Законът трябва да забранява на гей и лесбийките да сключват брак. |
26,8 |
7 |
Не трябва да имат свои клубове. |
24,2 |
8 |
Каквито и качества да има, не бих го(я) приел за приятел |
23,8 |
9 |
Ще изолирам хомосексуалните в лагери. |
13,5 |
10 |
Ще се откажа от детето си. |
10,0 |
Средно аритметично |
25,6 |
|
Стандартно отклонение |
7,9 |
Положителни отговори
Процент |
||
1 |
Няма да изолирам в лагери хомосексуалните. |
86,5 |
2 |
Имам или бих имал такъв приятел(ка). |
76,2 |
3 |
Могат да да стават учители. |
71,2 |
4 |
Ще го приема като мое дете и ще го обичам. |
70,1 |
5 |
Могат да стават възпитатели в детските домове. |
62,9 |
6 |
Трябва да имат свои клубове. |
57,5 |
7 |
Гей и лесбийската култура е част от културата на обществото; |
42,3 |
8 |
Гей и лесбийските манифестации са показател за демократизацията на едно общество; |
38,7 |
9 |
Намирам хомосексуалните отношения за приемливи. |
27,8 |
10 |
Законът трябва да гарантира правото на гей и лесбийките да се женят и да имат деца. |
23,7 |
Средно аритметично |
55,7 |
|
Стандартно отклонение |
20,35 |
Еднакъв процент мъже и жени оценяват хомосексуалните отношения като неприемливи за тях. Различията започват, когато трябва да се определи положението на хомосексуалните в обществото и да се гарантират правата им на граждани. По тези въпроси жените са по-либерално настроени, а мъжете са по-авторитарни.
Различия по пол
Отрицателни отговори
мъже |
жени |
||
1 |
Ще забраня да стават възпитатели в детските домове |
44,4 |
32,2 |
2 |
Гей и лесбийските манифестации са показател за деградацията на едно общество; |
42,7 |
21,2 |
3 |
Гей и лесбийската култура е антикултура. |
37,7 |
20,9 |
4 |
Законът трябва да забранява на гей и лесбийките да сключват брак. |
36,8 |
19,8 |
5 |
Каквито и качества да има, не бих го(я) приел за приятел (ка). |
35,1 |
15,9 |
6 |
Ще забраня да да стават учители. |
33,9 |
25,4 |
7 |
Намирам хомосексуалните отношения за неприемливи.. |
32,6 |
32,7 |
8 |
Не трябва да имат свои клубове. |
29,3 |
20,6 |
9 |
Ще изолирам хомосексуалните в лагери. |
17,2 |
10,9 |
10 |
Ще се откажа от него. |
14,6 |
6,8 |
Средно аритметично |
32,43 |
20,64 |
|
Стандартно отклонение |
9,29 |
7,82 |
По-голямата авторитарност на мъжете проличава особено силно при въпросите за професиите и за изолацията на някои групи в лагери.
Кои професии бихте забранили за гейове и лесбийки?
Мъже |
Жени |
Неотговорил |
Общо |
|
Бих забранил някоя професия. |
49,2 176 73,6 |
50,8 182 53,7 |
100,0 358 61,8 |
|
Не бих забранил нито една професия; |
28,5 63 26,4 |
71,0 157 46,3 |
0,5 1 100,0 |
100,0 221 38,2 |
Общо |
41,3 239 100,0 |
58,5 339 100,0 |
0,2 1 100,0 |
100,0 579 100,0 |
Кои професии бихте забранили за гейове и лесбийки?
Кои групи от населението бихте изолирали в лагери?
мъж |
жена |
Неотговорил |
Общо |
|
Бих изолирал някоя група |
44,2 170 71,1 |
55,8 215 63,4 |
100, 385 66,5 |
|
Нито една група не трябва да бъде изолирана в лагер; |
35,6 69 28,9 |
63,9 124 36,6 |
0,5 1 100, |
100, 194 33,5 |
Общо |
41,3 239 100,0 |
58,5 339 100,0 |
0,2 1 100,0 |
100,0 579 100,0 |
Кои групи от населението бихте изолирали в лагери?
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В общността на студентите, отношението към хомосексуалността не е еднозначно. Въпреки че преобладават либералните оценки, значими са и авторитарните нагласи. При това авторитарното мислене не е изолирано само по отношение на хомосексуалните, а както са показали и други изследвания, е част от един общ авторитарен модел за оценка на обществената реалност.
Процентът на студентите с авторитарни нагласи е твърде висок и е обезпокоително, че такива нагласи съществуват при най-образованата група от населението ни.
Най-тревожен е високият процент на отрицателни нагласи спрямо ромското население. При определени кризисни социални ситуации, те могат да провокират етнически конфликт.
Това, което е положително, е че отрицателното мнение за хомосексуалните и за техните права в обществото, се изразява на едно общо, абстрактно ниво. Когато стане въпрос за поведение в реалния живот, авторитарните нагласи отстъпват мястото на едни по-нормални отношения. Тоест, наличието на отрицателни стереотипи към хомосексуалните, в повечето случаи не прераства в дискриминация на тази група.
1. През 1950 г. Адорно твърди, че предразсъдъците се дължат на личностен тип.
Изследователският екип под ръководството на Адорно разработва въпросник, наречен Ф-скала. Адорно твърди, че дълбоко в структурата на личността има черти, предразполагащи някои индивиди да бъдат чувствителни към тоталитарните и антидемократични идеи и са склонни на предразсъдъци.
Екипът провежда кейс стъди, психометрични тестове и клинични интервюта.
Според изследването авторитарната личност проявява тенденция да бъде:
Враждебно настроена към хората с по-нисък статус от нейната, но покорна към хората с по-висок статус;
Изключително твърда в своите вярвания и мнения;
Конвенционална, придържаща се към традиционните ценности.
Авторитарният тип категоризира хората на „ние” и „те” и намира своята група за най-висша.
Изследването показва, че индивиди с много стриктно възпитание от критични и сурови родители, са по-склонни да развият авторитарна персоналност. Индивидът не е в състояние да изрази неприязън към двоите родители. Индивидът по-късно изразява натрупаните агресивни импулси и омраза спрямо по-безопасни и слаби субекти като етническите групи.
Авторитарните черти, така както са идентифицирани чрез Ф-скалата, предразполагат някои индивиди към фашистки характеристики като:
– етноцентризъм
– обсебени са от ранга и статуса;
– подчиняват се на авторитетите;
– фиксирани са във властта и са склонни към жестокост.
– намират хомосексуалните за по-лоши от криминалните.
Наличието на авторитарен тип обяснява защо някои хора не променят предразсъдъците си.
Има и някои слабости в тезата на Адорно
Твърдият стил на възпитание не винаги произвежда хора с предразсъдъци;
Някои хора с предразсъдъци не се вписват в авторитарния тип.
Не може да обясни защо цели социални групи са с предразсъдъци. Би трябвало да допуснем, че всички членове на групата са с авторитарна персоналност, което е твърде съмнително. Културните и социални норми дават по-добро обяснение на предразсъдъците, когато разглеждаме социалните групи. Ниското образование също е обяснение за високите стойности по Ф скалата.